בעולם שלנו היום, כל אדם יכול לפתוח עסק בקלות יחסית. אך פתיחת עסק היא דבר מורכב ובעל אתגרים רבים, ישנם משתנים וחוקים רבים אשר צריך לקחת בחשבון ופעולות רבות שרצוי לעשות לאחר פתיחת העסק אשר נחוצות בכדי שהעסק אשר פתחנו יצליח וישגשג. זכיינות היא שביל הזהב בשביל אנשים רבים – האפשרות להיות בעל עסק תחת מטריה מגוננת.
מהי זכיינות?
זכיינות הינה שיטה ניהולית ועסקית שבה חברה מזכה מעניקה לזכיין זכות לשימוש במותגי, סימני המסחר ובשיטות העסקיות של החברה לתקופה מוגבלת. בנוסף, היא רכישת הזכות להפעיל עסק פרטי תחת מטריית מותג גדול ושימוש כנציגים של אותו המותג יחד עם מחויבות לערכי החברה, קניית סחורה מן החברה והעברת אחוזים מסוימים מן הרווחים או העברת תשלום חודשי קבוע (או גם וגם).
למי שיטת הזכיינות מתאימה?
שיטת הזכיינות לא מתאימה לכל מי שרוצה לפתוח עסק עצמאי. היא מתאימה בעיקר לאנשים אשר מוכנים לעבוד תחת תנאים מוכתבים מראש וביקורות הנערכות מן החברה המזכה.
חוזה הזכיינות בין הרשת המזכה לזכיין מחייבת אותו לערכים שונים, מכתיבה לו דברים מהותיים כגון נראות הסניף, מהיכן ירכוש את המוצרים או חומרי הגלם שלו, סכומי השקעה בשיווק, נראות הסניף ועוד. יחד עם זאת, עמידה בתנאי החברה המזכה מעניקה תמיכה רחבה אשר קשה למצוא בפתיחת עסק רגיל ומאפשרת התנהלות בתוך מסגרת ברורה בעלת חוקים ידועים מראש.
מהם יתרונות הזכיינות
לשיטת הזכיינות יתרונות וחסרונות כאחד. החסרונות בעיקרם הם ההגבלה על העצמאות של הזכיין ועמידה בסטנדרטים של הרשת. בעקבות כך, זכיין לא יכול להזמין למשל שקיות לעסק שלו מכל ספק אחר אלא רק מהספק אשר הוא מחויב אליו והוא יכול להיות יותר יקר מספק אחר.
יתרונות הזכיינות הם רבים וחולשים על תחומים רבים שמהם כל עסק בנוי:
הקטנת סיכון – יתרון משמעותי הוא הקטנת הסיכון אשר הזכיין לוקח. העסק אשר הוא מתחיל הוא תחת עסק מבוסס עם יעדים, נהלים, ספקים, הדרכת עובדים, סוגי מוצרים הנמכרים בעסק, פרסום של הרשת עצמה ושם ומותג חזקים.
גיוס הון חיצוני – גיוס הון לצורך פתיחת העסק ורכישת הזיכיון יהיה פשוט יותר אל מול הבנקים ומוסדות המימון בעקבות נטייה לתמוך במותגי זכיינות.
ניסיון – לרוב ניתנת האפשרות, טרם פתיחת הזיכיון, להתנסות במגוון התפקידים אשר יהיו בעסק זה ולצבור את הידע והניסיון על מנת לדעת מהו כל תפקיד ודרישותיו ולהצליח לנהל את העסק שלך בצורה הטובה, הנכונה והיעילה ביותר במינימום טעויות ותקלות אשר ניתן.
שם – כאשר אדם פותח עסק חדש הדבר הכי חשוב זה השם והמוניטין של המותג. כך אנשים יכירו אותו והמותג ייתפס בראשם כמותג איכותי וככזה ששווה לרכוש ממנו מוצרים. כאשר פותחים סניף זכיינות, חלק זה כבר נעשה ואתם זוכים במותג ובשם ללא כל מאמץ של בנייתו.
חוזקן של רשתות – כיום, אנשים רבים מעדיפים לרכוש את המוצרים והשירותים של רשת ולא של בעל עסק פרטי. לרשתות יש המון כוח ופעמים רבות כשאדם יתלבט בין רשת לעסק פרטי אשר הוא אינו מכיר הוא יבחר את הרשת.
כוח קניה – לרשתות יש כוח קניה מול ספקים ולקוחות בעקבות גודלן ושמן. לרוב, מכיוון שמבחינת הספקים הרשת קונה כולה מאותו המקום, המחירים של מוצרים וחומרי גלם יהיו יותר נמוכים מאשר נקנה מאותו הספק בתור עסק פרטי.
תמיכה – בתור זכיין יש לך רשת תמיכה רחבה בכל הנוגע לשאלות ובעיות. לרוב, לרשתות עם סניפים רבים כנראה נתקלו בבעיות קודמות ולכן הן יכולות להיפתר בצורה פשוטה ומהירה ובקלות יחסית.
כל היתרונות הללו מאפשרים לזכיין כניסה חלקה עם פחות דאגות ממי שפותח עסק ללא זכיינות ומביאים לשיפור הסטטיסטיקה והקטנת הסיכון בעסק הנבנה.
לסיכום, אם אתם מאלה שחשקה נפשם בעסק עצמאי, שאתם לא יכולים להכיל את העניין הזה שיש לכם בוס שאומר לכם מה לעשות, מכוון אתכם ומנחית עליכם החלטות, אז כנראה אתם לא מתאימים להיות זכיינים של רשת, אתם צריכים לפתוח עסק לבד. אך במידה ואתם חושבים לפתוח עסק ואתם דווקא כן מעוניינים בתמיכה, בשם חזק וחוזק של רשת קיימת, שאתם זקוקים לגבולות ברורים והכוונה – אתם בדיוק הזן המתאים לפתיחת סניף זכיין.
0 תגובות על המאמר