האם למכור את העסק

מידע הוא חלק בלתי נפרד מניהול שוטף של עסק. הזרמת מידע שוטפת מסייעת לעסק להיות דינמי, להתפתח עם השינויים, להיות מוכן כשמגיעים סיכונים ולדעת לזהות הזדמנויות שיעזרו לו להתפתח ולגדול. ללא מידע, העסק נשאר סטטי ועלול אף להישאר מאחור. אם אתם עוד לא מאמינים לנו, קבלו שלושה מקורות מידע עסקי והחשיבות הקריטית שלהם!

מודיעין עסקי

מודיעין של עסק משמעותו איסוף מידע על השוק שבו פועל העסק וכן על המתחרים בשוק, כמו למשל תהליכי העבודה של המתחרים, המוצרים שהם מוכרים והתנהגותם, וניתוח מידע זה. מטרת המידע הזה הוא לעזור לבעלי העסק ולמקבלי החלטות לקבל החלטות עסקיות בצורה חכמה יותר ולקחת בחשבון את כל מה שמתרחש בשוק. לא קשה להבין את חשיבות המידע הזה – מודיעין עסקי הוא קריטי לעסקים שמעוניינים לצמוח גבוה, להתעלות על המתחרים ולהיות עם האצבע על הדופק בכל מה שקשור לשינויים בשוק, כך שלא יהיו מופתעים כמעט אף פעם. כמו כן, מידע כזה יכול לסייע בבחינת שותפים עסקיים עתידיים. ללא מודיעין, העסק “מרחף” באוויר, מקבל החלטות רק על בסיס סביבת העבודה ותחושות בטן ויכול מהר מאוד ליפול.

ניהול סיכונים

ניהול סיכונים הוא עוד סוג של מידע חשוב מאוד בעסקים. סיכון נחשב כל דבר שיכול לפגוע בעסק או בפרויקט ויכול לגרום לעלות נוספת, לעכב את העסק או לפגוע בתדמיתו. כמו כן, סיכון נובע פעמים רבות מבחוץ – לדוגמה, הידרדרות במצב הלקוחות והספקים איתם העסק עובד. ניהול סיכונים מאפשר לעסק לאתר ולזהות מראש סיכונים שיכולים לפגוע בעסק, להעריך את עוצמת הסיכונים האלו וכן כיצד ניתן להתגבר עליהם ולבקר אותם בצורה הנכונה. כדי לבצע ניהול סיכונים, חשוב לאסוף מידע לגבי סיכונים באופן שוטף בעסק וכן עבור כל פרויקט בנפרד. ללא ניהול סיכונים, העסק עלול להיתפס לא מוכן לתרחישים שונים וכך להכניס את כל המערכת ללחץ; חשוב למנוע זאת ולדעת להתנהל בחכמה גם ברגעי משבר, רגעים שמוכיחים את החזקה האמתית של העסק. 

ניתוח העסק

מודיעין עסקי מדבר בעיקר על סביבת העסק החיצונית, אבל מה לגבי סביבת העסק הפנימית? חשוב לקבל מידע שוטף גם על העסק עצמו כדי להיות תמיד מודעים למה שקורה גם בפנים. אחד המודלים הפופולריים ביותר לניהול המידע וניתוח אסטרטגי נכון של הארגון הוא מודל “SWOT” שבוחן את העסק גם מבפנים וגם מבחוץ. המודל הזה כולל גם את המידע החיצוני, ובו ניתוח ההזדמנויות שנמצאות בשוק לצד האיומים והסיכונים (כמו למשל מתחרים חזקים בשוק, מיסים חדשים או שינויים בהתנהגויות הצרכן). מלבד המידע החיצוני, המודל כולל גם ניתוח פנימי, המנתח את נקודות החוזקה (יתרון תחרותי על מתחרים) והחולשה הפנימיות של הארגון (חולשות מול מתחרים) כך שניתן יהיה לעודד את נקודות החוזק ולשפר את נקודות החולשה. 

קטגוריה:, , פורסם ב25/03/2020

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.