אסטרטגיה שיווקית נכונה הינה חיונית להצלחת כל עסק בכל תחום, והיא אפילו יכולה להפוך עסק כושל לעסק מצליח.

על מנת שעסק יהיה עסק מצליח, נדרש הרבה יותר מרעיון טוב או מוצר שמיש ומבוקש- צריך לבנות מערך שיווקי איכותי. בנייתו של המערך השיווקי מתחילה בבניית אסטרטגיה שיווקית נכונה ומתאימה למוצר ולשוק המוצר. האסטרטגיה השיווקית אמורה להגדיל את החשיפה למוצר או לשירות שניתן, וכמובן להניע את קהל הלקוחות הפוטנציאלי שנחשף למוצר לביצוע הפעולה המבוקשת: רכישת השירות או המוצר.

אסטרטגיה שיווקית כוללת ארבע מרכיבים: חקר שוק מעמיק, קביעת מטרות, קביעת אסטרטגיה וקביעת הדרכים בה האסטרטגיה תוצא אל הפועל.

מחקר וחקר שוק

כל אדם שמבקש למכור מוצר או שירות מסוים, צריך להכיר את השוק אליו הוא נכנס באופן המעמיק ביותר. שלב המחקר בבניית האסטרטגיה מבקש לעשות בדיוק את זה. זהו שלב חיוני ביותר, ואף אסטרטגיה שיווקית לא תהיה יעילה בלעדיו. למעשה, זהו השלב שמעצב את רוב האסטרטגיה השיווקית.

חקר השוק מתחיל בהכרה לעומק המוצר או השירות אותו אנו מבקשים לשווק. בשלב זה נרד לפרטים הקטנים ביותר אודות המוצר, ונבין מהם בדיוק החסרונות שלו ומה היתרונות שלו. לאחר מכן יש לנהל חקר שוק מעמיק, ובכלל זה סקירה מעמיקה של המגמות בשוק, הכרת השחקנים הראשיים בשוק (מתחרים, רגולטורים, יבואנים גדולים, משווקים וכדומה).

בנוסף, שלב המחקר יכלול ניתוח של החזקות והחולשות של המוצר שלך ביחס לשוק וביחס למוצרים מתחרים. לדוגמא, אם המוצר שלי הוא איכותי יותר אך יקר יותר מהמוצר המתחרה, רצוי שנדע זאת ונעצב את האסטרטגיה שלנו בהתאם. לאחר שמבצעים את כל השלבים האלו במחקר השוק, צריך לחשוב בדיוק מיהו קהל היעד שלנו, ומה המאפיינים שלו: גיל, מין, הכנסה, מיקום גיאוגרפי, תחומי עניין וכדומה.

קביעת מטרות

זהו שלב חשוב ביותר. ברור כי המטרה העיקרית היא שהעסק יצליח, ימכור כמה שיותר ויכניס כמה שיותר כסף. אך אלו מטרות מאוד ערטילאיות, כלליות ולא ברורות. שלב קביעת המטרות באסטרטגיה השיווקית מבקש לקבוע מטרות מדויקות ומדידות ככל הניתן, למשל להגיע לכמות מסוימת של אנשים, או למכור כמות מסוימת של מוצרים בשנה הראשונה, וכמות מסוימת בשנה השנייה.

חשוב שהמטרות שיקבעו יהיו ברות השגה. הרי לא נרצה לקבוע מטרות שבלתי אפשרי להשיג, שכן ככה נידון את האסטרטגיה השיווקית לכישלון. בנוסף, חשוב שהמטרות יהיו רלוונטיות, ולבסוף חשוב כי השגת המטרות תוגבל בזמן קצוב.

קביעת האסטרטגיה והדרכים להוציאה אל הפועל

לאחר שביצענו את כל השלבים האלו, ניתן לקבוע את האסטרטגיה שלנו, וכיצד ניתן להוציא אותה אל הפועל. לאחר שביצענו מחקר וקבענו את המטרות, נוכל להבין בקלות מהי האסטרטגיה בה נפעל, ויהיו לנו יותר כלים להחליט כיצד עלינו לפעול. למשל, אם בשלב מחקר השוק גילינו כי קהל היעד שלנו הוא קהל מבוגר יחסית, סביר להניח שלא נבחר לפרסם ולשווק את העסק ברשתות החברתיות, שכן קהל זה משתמש פחות בפלטפורמה זו. פרסום ברדיו יכול להיות אופציה נכונה יותר.

ייתכן גם שנחליט שבשוק קיימים שחקנים חזקים מאוד שיהיה לנו קשה מאוד להתחרות בהם, כך שכדאי שנשנה מעט את הכיוון והמיתוג העסקי שלנו. בשלב זה חשוב לשמור על ראש פתוח ולחשוב בצורה יצירתית, על מנת לגבש אסטרטגיה שיווקית נכונה ויעילה.

לסיכום, קביעת אסטרטגיה שיווקית הינה חיונית מאוד להצלחתו של כל עסק, וחשוב מאוד להשקיע בה משאבים רבים, ובכלל זה כסף, זמן ומחשבה מעמיקה.

קטגוריה:, פורסם ב15/06/2017

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.