שכיר למה כדאי לך להיות עצמאי?

להקים עסק עצמאי זו החלטה מאתגרת ויחד עם זאת מדובר בחלום הנסתר של רבים. כמו בכל דבר, יש לכך יתרונות, חסרונות, וגם הבדלים משמעותיים מהעבודה כשכירים. אז מה עדיף – להיות שכיר או עצמאי? בעולם המשתנה יש לראות את התמונה הגדולה על מנת להחליט.

בשנים האחרונות שוק העבודה השתנה ללא היכר. העובדה שהעולם הפך לכפר גלובלי פתחה את האפשרות לשכור את שירותיהם של אנשי מקצוע מחו"ל במיקור חוץ וכך לחסוך בעלויות ובהוצאות במידה ניכרת, שכן היומית של עובד בהודו או בסין שונה מהיומית של עובד בישראל. כתוצאה מהתשלום הנמוך הצטרפו אל שוק העבודה המקומי עובדים מכל העולם ובכל התחומים: החל בשירותי מזכירות וטלמרקטינג, דרך חשבונאות ועד אנשי מחשבים, גרפיקאים, מהנדסי תוכנה וכותבי קודים.

מהם תנאי העבודה של עובד ישראלי?

גם כאשר מדובר בעובד קבלן, תנאי ההעסקה, התנאים הסוציאליים והזכויות של העובד באופן כללי מעוגנות בחוק ונועדו כדי להגן עליו. כך למשל ישנם חוקים הנוגעים לגובה השכר, חוקים המתייחסים לנושא התשלומים לעובדים, חוקים האוסרים הלנת שכר, חוקים הנוגעים לפיטורים. ישנם חוקים הנוגעים לימי מחלה וחופשה, חוקים הנוגעים לשעות העבודה, חוקים הנוגעים לשלטונות המס ועוד חוקים אשר נועדו כדי להגן על שכירים מכל הצדדים.

היתרונות של שכירים

העובדים השכירים נהנים ממידת מה של ביטחון: הם בטוחים במשרתם, הכנסתם קבועה והתשלום מתבצע חודש בחודשו כך שהם זוכים להגנה מלאה. יש להם גב ומאחוריהם עומדים ארגוני עובדים, בתי משפט ועורכי דין המתמחים בתחום וילחמו להשגת כל זכויותיהם. לכן עבודה כשכיר מקנה מעין שקט נפשי, ביטחון ואת האפשרות לנהל ביתר קלות את ההכנסות אל מול ההוצאות שלכם. כשיתרונות אלו עומדים על הפרק, אין זה מפתיע שישנם אנשים רבים שמעדיפים להיות שכירים. אולם כמו לכל דבר בחיים, יש גם חסרונות שאין להקל בהם ראש.

מה החסרונות?

שילובה של טכנולוגיה מתקדמת בענפי תעסוקה רבים הפכה משרות רבות לכמעט נכחדות. החיפוש אחר כוח עבודה זול יותר בחו"ל והכנסת מכונות שמחליפות את ההון האנושי אלו הן פעולות שמחקו קטגוריות תעסוקתיות שלמות ואף הובילו לסגירתם של עסקים וחברות. כתוצאה מכך משרתם של שכירים רבים כבר אינה בטוחה. מעבידים בעידן המודרני כבר חושבים במונחים של חיסכון מכל הבחינות וכתוצאה מכך העובד השכיר אינו יכול להרשות לעצמו לסמוך על מקום עבודתו, עליו להמציא את עצמו כל פעם מחדש בהתאם למציאות המשתנה ולרוח התקופה.

כל הסיבות להיות עצמאיים

עובדים שכירים צריכים להבין את המצב הכלכלי הקיים, להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה ולהתחיל לדאוג לעצמם. חשוב להבין ששכירים רבים יכולים לבצע את אותה העבודה בדיוק גם כפרילנסרים ולתת את שירותיהם למקום העבודה הנוכחי, כמו גם ללקוחות נוספים. אם אתם חוששים להיות עצמאיים בשל סטטיסטיקות כאלו ואחרות, קחו בחשבון שאכן זה לא מתאים לכל אחד אך במציאות הנוכחית זו מחשבה מתבקשת וחשוב להיות ערים מבעוד מועד לתהליכים שמתרחשים בשוק התעסוקה ולהקדים תרופה למכה.

כמה נקודות למחשבה

מלבד העובדה ששוק התעסוקה משתנה, עצמאיים נהנים מיתרונות נוספים: אין להם בוס "שיושב" להם על הראש, הם יכולים לעבוד מכל מקום ובכל זמן, יש להם פוטנציאל רווח והצלחה אינסופי, הם לא מוגבלים לגבולות משרה או תשלום חודשי, הם קובעים את שעות ומסגרת העבודה ועוד. יש גם חסרונות כמובן, שכן עצמאיים אינם זוכים לכל ההטבות של שכירים כמו הפרשה לפנסיה ולקרן השתלמות, אין להם ימי מחלה וחופשה בתשלום והרבה פעמים הם עובדים סביב השעון. אך כאשר מגיעים אל הנחלה כל העבודה הקשה וההשקעה ללא ספק יכולות להוביל לעצמאות כלכלית ולקצירת הפירות.

ולסיכום: העולם משתנה, לא כדאי להתעלם מכך

בין אם אתם שכירים שנמצאים בתפקיד מפתח ובין אם אתם פוחדים מהמשמעות של הקמת עסק על כל ההיבטים הכרוכים, קחו בחשבון שהעולם נמצא במגמת שינוי ואל לכם להתעלם מכך. לכן אם תמיד חלמתם להפוך לעצמאיים אין זמן טוב יותר מאשר עכשיו, תתפלאו ישנם רעיונות עסקיים רבים שהפכו לעסקים מצליחים ורווחיים. אם זה החלום שלכם אין לכם מה לפחד, כדי להצליח עליכם תמיד להיות עם היד על הדופק. בנוסף כדאי ומומלץ לפנות לייעוץ עסקי מקצועי כדי לבדוק היתכנות של הרעיון שלכם ולבנות תכנית שתעזור לכם להגשים את החלום וכן גם את כל היעדים העסקיים.

 

 

קטגוריה:, פורסם ב11/11/2018

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.