אחד מהתחומים היותר דינמיים ומעניינים כיום בעולם המשפט בישראל הוא התחום המסחרי – לא פלא שסטודנטים צעירים רבים ללימודי משפטים בוחרים בימים אלו להתמחות במשפט המסחרי. מדובר בתחום נרחב ומקיף שמתייחס בין היתר בכל הנוגע בין אזרח לחברה, בין חברות, עסקים תאגידים, שותפויות שונות, זכיינות ועוד.

תחום המשפט המסחרי כאמור נחשב למקיף מאוד וניתן למצוא בו סוגיות רבות ומרתקות אשר כולן לבסוף נוגעות בכל הרבדים השונים אשר מעסיקים חברות מסחריות בפעילותן העסקית השוטפת. במרבית המקרים במחוזותינו, עורך דין המתמחה במשפט מסחרי-עסקי נדרש להיות בקיא בעולם החוזים (מקרקעין, חוזי עבודה, זכיינות וכו'), כל הנוגע להלוואות ואשראי, מימונים בנקאיים, הנפקות של ניירות ערך, דיני חברות (פירוק, מיזוג, שותפויות, פשיטת רגל, רישוי חברות) וכן הלאה.

נסיבות רגישות אלו מובילות לכך שעורכי דין מסחריים נוטים ללוות בעלי חברות ואנשי עסקים רבים ושונים כמעט בכל צעד וצעד ובלעדיהם הם לא מתנהל שום מו"מ משמעותי ו/או תהליך מסחרי או עסקי כזה או אחר. כמו כן עורכי דין מובילים בתחום המשפט המסחרי, נחשבים לא רק ליועצים משפטיים אשר מכירים את היטב הצד המסחרי על היבטיו המשפטיים אלא גם כאנשי מקצוע שבקיאים בעולם העסקי באלמנטים חשובים כמו ניהול מו"מ, עבודה מול הרשויות, בדיקות נאותות, גישור, בוררות ועוד.

משרדי עורכי דין המתמחים במשפטי המסחרי מתנהלים מול לקוחות מתחומים שונים ומגוונים, החל מתחומים גדולים כמו השווקים הביטחוניים, רפואיים, טכנולוגיים, בנקאות, ועד לנישות קטנות של בעלי מקצוע חופשיים, עסקים קטנים וכו'.

משפט מסחרי – 3 נקודות שכדאי לדעת:

  1. ראשית, משפט מסחרי הוא משפט אזרחי, כלומר לא מדובר בעניינים פליליים לרוב אלא אם מדובר בתרחישים בהם המדינה מחליטה לתבוע חברה מסחרית על ביצוע עבירות פליליות שונות. לכן הרבה פעמים תיקים של משפטים מסחריים נסגרים בפשרות ו/או בקנסות.
  2. שנית, מאחר ועו"ד רבים בתחום זה באים במגע עם אינספור בעלי מקצוע ובעלי חברות מתחומים שונים, הרי שעליהם גם להכיר את התחומים האלה. פעמים רבות עורכי דין בתחום אף עוברים התמחות קצרה בשביל להכיר את התחום המסחרי/עסקי הספציפי והרלוונטי לעומק, על מנת שיוכלו לשרת בצורה טובה ונאמנה את לקוחותיהם.
  3. בדרך כלל משרדים שמתמחים במשפט מסחרי לא מייצגים לקוחות בודדים אלא נוטים לבחור לייצג חברות ועסקים או בעלי עסקים. הפרדה זו חשובה והיא באה לידי ביטוי כאשר יש מקרה בו החברה מחליטה לתבוע את אחד ממנהליה או כאשר יש עימות בין הנהלת החברה לאחד מהנושאים בתפקיד בה – אזי עורך הדין מייצג את החברה ולא את נושא התפקיד, למרות שלכאורה הוא חלק מהחברה.

לסיכום, עורכי דין בתחום המסחרי אינם מייצגים בעלי חברות ועסקים רק בבתי המשפט או במסגרת דיונים משפטיים, אלא גם מהווים פעמים רבות יועצים מרכזיים קרובים, הן יועצים משפטיים לצרכים השוטפים והן יועצים עסקיים בתחומים רחבים יותר בעת ניהול מו"מ, הגשת הצעות רכש ובמקרים אחרים שנדרש הידע והניסיון המתאים, כל מקרה לגופו בעולם העסקים והמסחר.

קטגוריה:, פורסם ב25/05/2017

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.