פתיחת עסק למזון

פתיחת עסק בענף המזון, בין אם מדובר במסעדה, בית קפה, קייטרינג או אחר, כרוכה בלא מעט הליכים בירוקראטיים ייחודיים לעסקים בענף. מעבר ליכולת ניהול עסק באופן כללי, פתיחת עסק בענף המזון מחייבת היכרות מיטבית עם המגמות והשינויים בתחום תחרותי ורווי מהסוג. אחת העצות המרכזיות עבור כל בעל עסק העומד לפני פתיחת עסק בענף מתייחסת לחשיבות של ייעוץ וליווי עסקי מקצועי על ידי מומחה המנוסה בענף ספציפי זה. מומחה זה מכיר בצורה מעמיקה את מצב השוק, המתחרים הבולטים והחוזק של העסק הפוטנציאלי לעומת חוזק אלו הקיימים בשטח. כמו כן, ייעוץ עסקי יוכל לסייע בכל הקשור לבניית תכנית עסקית פורייה ואפקטיבית שתאפשר להגדיל את רווחיות העסק ולמנף אותו לטווח הארוך. להלן מספר טיפים נוספים שכדאי לאמץ בעת פתיחת עסק בענף כדי להשתלב בצורה טובה ומהירה:

קורסים מקצועיים ליזמים מתחילים

לא כדאי להסתפק רק בלקיחת חלק בסדנאות חד פעמיות המיועדות ליזמים בתחום. כדאי לרכוש הכשרה מקצועית מסודרת ומקיפה. בתי ספר ליזמות עסקית ומרכזי טיפוח עסקיים שונים מציעים קורס יזמות ייעודי בתחום המזון (מסעדנות, קייטרינג, מאפיות, בתי קפה ועוד). הקורס מקנה ארגז כלים חשובים ועדכניים עבור יזמים העומדים בפני פתיחת עסק חדש. תכני הלימודים רחבים וכוללים בניית תכנית עסקית, אופן גיוס מקורות מימון לעסק, תהליך קבלת רישוי לעסק, ניהול פיננסי ועסקי מקצועי, ניהול צוות עובדים ומלאי, הרכבת תפריט בהתאם לנישה ולקהל היעד, תמחור, שיווק ופרסום העסק וכיוצא בזה. הכשרות מהסוג מועברות על ידי מגוון אנשי מקצועי מוכרים בענף המתמחים כל אחד בתחומו (החל משפים, יועצים קולינאריים, רואי חשבון, עורכי דין, אנשי מכירות ואחרים). בסיום הלימודים מוענקת לבוגרים תעודת גמר בתחום היזמות עסקית. בחלק מהמקרים אף ניתן ליהנות מליווי מקצועי על ידי איש מקצוע פיננסי שמסייע בכל ההיבטים הבירוקראטיים כמו פתיחת תיקים כעצמאי במוסדות השונים ועוד.

בדיקות מקדימות והוצאת רישיון לעסק

לפני פתיחת העסק חשוב לבצע מספר בדיקות מקדימות המכריעות לגבי פתיחתו. ראשית במידה ומדובר ברכישה של עסק קיים, חשוב לבדוק את ההיסטוריה שלו ולוודא שלעסק לא היו בעיות רישוי קודמות או צווי סגירה. שנית, כדאי לבחון את התאמת הנכס שנרכש לצורך העסק מבחינת גודלו והתשתיות הקיימות בו כך שאלו אכן יתאימו לצרכים החדשים. כמו כן, לוודא כי אכן הוא תואם את השימוש המותר על פי חוקי תכנון ובניה. "שימוש חריג" העובר על החוק, למשל נכס באזור תעשיה שנבנה לצורכי תעשייה, יכול לגרום לעלויות גבוהות ולהליך בירוקראטי לא קצר במידה ופועל בו עסק בתחום שלא מיועד אליו. מבחינת הוצאת רישוי לעסק, יש לקחת בחשבון שמדובר בהליך יחסית ארוך ולכן כדאי להתחילו מיד עם תהליך הקמת העסק ולא לדחות עד לשלב פתיחתו בפועל. עסק בענף המזון יידרש לרישיון יצרן מזון שמטרתו להבטיח כי העסק אכן פועל כחוק לצורך הגנת הציבור מבחינה בריאות ותברואתית. תהליך הוצאת הרישוי יהיה דרך הועדה לרישוי עסקים מטעם המועצה המקומית בה העסק ממוקם. אחת לתקופה תידרש הוצאת רישיון חדש בהתאם למה שנקבע בחוק רישוי עסקים. בכל מקרה, גם בהליך זה כדאי להיוועץ מראש עם יועץ מומחה בתחום הרישוי שיוכל לסייע בהכנת הבקשה ובביצוע ההליך כולו.

תעודת כשרות וליווי מקצועי שוטף

כדי לקבל תעודת כשרות רשמית יש צורך להגיש בקשה מפורטת בכתב לרבנות המקומית. בקשה זו תכלול את כל הפרטים המזהים של העסק, לרבות מאפייני פעילותו כמו שעות פתיחה, אופי המזון שיוגש בעסק (חלבי, בשרי, פרווה וכו'). מסמך זה מהווה בעצם את התחייבותו של בעל העסק למלא אחר דרישות הרבנות. לאחר שלב זה יגיע השלב בו רב הממונה על נושא הכשרות מטעם הרבנות המקומית יגיע לעסק ויוודא כי העסק בפועל אכן תואם את מה שפורט בבקשה ובהתאם לבדיקתו, ימליץ להנפיק את תעודת הכשרות. הסכם השגחה כתוב יוכן על ידי המועצה המקומית והרבנות וייפרט את הנושאים המדוברים במסגרת ההתקשרות בין הרבנות ובעל העסק.

לאחר קבלת תעודת הכשרות והפעלת העסק כדאי להסתייע ביועצים מומחים בתחומם ובגופים המציעים שירותים ומידע עסקי רלוונטי. גופים מהסוג יוכלו להציע הצעות מכרזים שיוכלו לתרום למינוף העסק ולגידול הלקוחות. כמו כן גם מידע רלוונטי לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, למשל בתחום תקינה ופעילות מכון תקנים – מידע שיהיה רלוונטי לבעלי עסקים המתכננים לייבא מוצרים מחו"ל לצורך פעילותם העסקית.

קטגוריה:, פורסם ב11/09/2014

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.