רישוי עסקים

רישוי עסקים הוא תהליך שנועד להגן עלינו כאזרחים, על בעלי העסקים ועל הסביבה. חוק רישוי עסקים משנת תשכ"ח (1968) מבחין בין עסקים שאינם טעוני רישוי כמו גני ילדים, משרדי מקצועות חופשיים וכו' לבין עסקים שכן וקובע כי 200 עסקים חייבם לעבור הליך רישוי מדוקדק ומפורט יותר, בין העסקים המחויבים ברישוי נמצאים עסקי המזון השונים, מוסדות רפואיים ועוד עסקים שונים המתכתבים עם רשויות מיוחדות.

התחלת רישוי עסקים

רישוי עסקים הוא תהליך מורכב יחסית וארוך המותנה באישור מלא של גופים שונים במדינה כמו למשל משטרת ישראל, משרד הבריאות, המשרד לאיכות הסביבה ועוד גופים אחרים הממונים על אינטרסים חברתיים וסביבתיים שונים.
הצעד הרשמי הראשון הוא הגשת בקשת רישוי עסקים לאגף הרישוי בצירוף מסמכים נלווים אבל בשל העלויות הרבות הכרוכות בהקמת עסק ובהגשת הבקשה מומלץ לערוך בדיקה עצמאית ראשונית מול בעלי מקצוע מוסמכים ולהעריך את סיכויי העסק לעמוד בדרישות, בתקנות ולהעמיד את כל הטפסים והאישורים הנדרשים לקבלת רישיון בלי אבחון ראשוני אתם עלולים למצוא את עצמכם עמוק מידי מאוחר מידי ולשאת בהוצאות כבדות, עיכובים ועגמת נפש .

כיצד מטפלים בבקשת הרישיון?

לאחר הגשת הבקשה המסודרת בצירוף המסמכים המתבקשים ותשלום האגרה נפתח תיק רישוי בו תתועד כל ההתנהלות בנוגע לאותו העסק ברשות תחילה מועברת הבקשה לרשות הרישוי המקומית, ברשות בעלי תפקידים מיוחדים מחווים את דעתם על הקמת העסק ומצרפים המלצות האם לאשר או לסרב לבקשה. במידה ואלו ממליצים להמשיך במתן רישוי עסקים הבקשה וההמלצות ממשיכות הלאה אל הסמכויות המוגדרות בחוק (משרד החקלאות, משרד הבריאות, משטרת ישראל, משרד העבודה, המשרד לאיכות הסביבה), לאחר שכל סמכות מגיעה לשביעות רצון היא מאשרת את הבקשה מצידה ורק לאחר שכל הגופים המתאימים ניתנים את האישור שלהם חוזר התיק אל הרשות וזו מנפיקה את הראשון לפרק זמן מוגבל שבסופו יצטרך אותו עסק לחדש את הרישיון.

סוגי רישיונות

כל עסק מקבל רישיון עסק שמתאים לאופי העסק ופעולתו, יש רישיונות עסקים לצמיתות, רישיונות תקופתיים לשנה, 3 שנים או 5, יש רישיון זמני לבתי עסק עונתיים או זמניים מטבעם ואפשר לקבל גם היתר זמני המותיר לעסק לפעול במשך תקופה שלא עולה על שנה במסגרתה עומד העסק למבחן הרשויות הרלוונטיות

מה קורה למי שאין רישיון?

עסקים "טעוני רישוי" שלא עברו תהליך רישוי עסקים מסודר עוברים על סעיף 14 לחוק רישוי עסקים. תברואן האזור יכול להגיש נגד עסק כזה דו"ח ניהול עסק ללא רישיון, הדו"ח מועבר אל השרות המשפטי שמכין כתב אישום ומזמן את בעל העסק למשפט. והיה ואותו בעל עסק הורשע רשאי בית המשפט להורות על הפסקת העיסוק או על סגירת העסק באופן מוחלט. החלטת בית המשפט מועברת אל אגף הפיקוח הכללי ברשות המקומית הרלוונטית והם אחראים על אכיפתה.

קטגוריה:, פורסם ב11/09/2014

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.