עסקים למכירה מחכים רק לכם!

רבים האנשים אשר בוחרים להקים עסק עם שותפים וכך לחלוק יחדיו בנטל, הן המקצועי והן הכלכלי. עם זאת לצד היתרונות, לעבודה עם שותף עסקי ישנם גם חסרונות וסיכונים. זאת במיוחד כאשר היחסים בין השותפים אינם מבוססים, דבר אשר עשוי להוביל לקרע עמוק ואף לקריסתו של העסק במקרים מסוימים. לכן כדי להימנע מכאלו מצבים, יש לפעול לפי כללים ותנאים לשותפות מוצלחת, חזקה ויציבה אשר תגדיל את הסיכוי להצליח ולהניב רווחים.

האם אתם אכן זקוקים לשותף עסקי?

הקמת עסק חדש זהו תהליך מורכב הדורש השקעה מרובה ותכנון מפורט בדרך להצלחה ושגשוג ולא פעם יהיו אנשים אשר ימנעו מלעשות את הצעד לבד ויחפשו אחר שותף עסקי. אולם במקרים רבים, אנו נמצא את עצמנו נכנסים לשותפות, שלא מהסיבות הנכונות. ברוב המקרים סיבות אלו יהיו היכרות מוקדמת כמו למשל עם חברים, קרבה משפחתית, נסיבות כלכליות או אף חוסר ביטחון להתמודד עם האחריות הנדרשת בהקמת עסק ותפעולו. לכן כדי להימנע מחיכוכים ובעיות עם שותפים, אשר עלולים להוביל לנפילתו של העסק, עליכם קודם כל לשאול את עצמכם האם באמת אתם זקוקים לשותפים? כדי לענות על השאלה עליכם לבחון את הנושא מהיבטים רבים כגון: גודל ההשקעה, ההכנסות הצפויות, היכולת שלכם לעבוד בצוות והערך המוסף לו תזכו בעבודה עם שותף.

על השותף הנבחר להתאים לכם מכל הבחינות

חברות או קרבה משפחתית אלו הן סיבות טובות לבחירת שותף עסקי, אולם אין הדבר אומר כי מידת ההתאמה ביניכם ובין השותף שבחרתם תהיה אולטימטיבית. לעיתים שווה שלא לערב משפחה ועסקים, במיוחד כאשר שותפים אלו אינם מתאימים לכם מבחינה כלכלית, מקצועית וחברתית. בכל מקרה מומלץ לעשות בדיקת רקע מקדימה לפני שנכנסים לשותפות ולעמוד על ניסיונו של השותף וכן על יכולתו הכלכלית, גם אם מדובר בחבר או בן משפחה וקל וחומר כאשר מדובר באדם שאינכם מכירים. בכל מקרה, עליכם לסמוך על תחושת הבטן שלכם ואם היא אינה טובה, סימן שאין זהו השותף המתאים.

תיאום ציפיות והגדרת סמכויות

רגע לפני שיוצאים לדרך וכדי להבטיח שהיא תהיה צלחה ותוביל להצלחה המיוחלת, על השותפים לשבת ולתאם ציפיות ביניהם. מדובר בתהליך חשוב אשר אין להקל בו ראש וחשוב שיתקיים, בין אם אתם שותפים שרק הכירו ובין אם אתם מכרים ותיקים. במסגרת התהליך שני הצדדים יהיו כנים לגבי הציפיות שלהם מעצמם, מהשותפות, מהעסק ומאופן ניהולו וכן מחלוקת הרווחים ומשיכת המשכורות. לאחר מכן, עליהם להגדיר תפקידים ברורים ולחלק סמכויות בהתאם לנקודות החוזק של כל אחד מהשותפים ויכולותיו המקצועיות והאישיות. תהיו בטוחים כי הדבר יכול למנוע הרבה כאבי ראש ומחלוקות בעתיד.

בניית תכנית עסקית ועריכת חוזה עבודה

התכנית העסקית מפרטת את כל השלבים הכרוכים בהקמת העסק והפעלתו. בעזרת תכנית עסקית ניתן לבדוק את היתכנותו הכלכלית של העסק ובכך לחסוך עוגמת נפש והפתעות מיותרות כבר למן הרגע הראשון. התכנית העסקית תכלול את הרעיון העסקי, המטרה והיעדים, קהל היעד אליו פונים, ציון יתרונות וחסרונות ותכנית פיננסית ושיווקית. יתרה מכך תכנית זו תשמש כמתווה לשותפים ותעזור לתחום תחת מסמך מסודר את הסכמותיהם השונות. מלבד תכנית עסקית מומלץ גם לערוך חוזה שותפות מקיף אשר מגדיר את היחסים בין השותפים, ואת היחסים בינם לבין העסק. מומלץ להתייחס לכל הנושאים, גם לכאלו הנוגעים לסיום השותפות ופירוקה. כאשר הכל כתוב ומסודר הסיכוי שתתקיים מחלוקת הולך וקטן, מה גם שחוזה הוא מסמך משפטי מחייב לכל עניין ודבר.

ולסיכום: בחרו לנהוג בכבוד זה לזה בכל מחיר

כמו בכל שותפות, קחו בחשבון שאתם יכולים שלא הסכים ולהגיע לכדי מחלוקות. על מנת שהדבר לא יהרוס את היחסים האישיים והמקצועיים, זכרו תמיד לנהוג זה בזה בכבוד. אל תאמרו דברים שיגרמו לכם להצטער ודברו באופן ענייני כך שיתאפשר לכם להגיע לפתרון אשר מוסכם על שני הצדדים. בין אם השותף שבחרתם הוא בן משפחה, בין אם חבר ובין אם אדם שלא הכרתם לפני, זכרו שכל מחלוקת סופה להסתיים וכי אווירה כעוסה אינה תועיל להתפתחותו וגדילתו של העסק המשותף שלכם.

 

 

 

 

קטגוריה:, פורסם ב03/07/2017

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.