רישוי עסקים

תוכנית עסקית מהי?

תוכנית עסקית היא בעצם מסמך עם תכנון בעל תוקף של עסקים או מיזמים חדשים ואף עסקים קיימים. המסמך אמור לכלול בתוכו פירוט מקיף על אסטרטגיה, תוכניות עבודה ויעדים לתקופה בה תכננו את  התוכנית עסקית. מטרת הגדרת הזמן היא לשם בחינת כול הנושאים המפורטים בתוכנית וביצוע מעקב האם היעדים הושגו, שיפורים ותכנון נוסף עדכני להמשך הפעילות העסקית. חשוב לציין כי עסקים ללא תוכנית עסקית עדכנית הם עסקים ללא עתיד בטוח ומבוקר. כלומר רמת הניהול לא תהיה מספקת.

 

אלו נושאים יש לכלול בתוכנית עסקית?

עבור כול עסק יש את הנושאים המיוחדים שלו אותם הוא רוצה למדוד. אך בכול העסקים קיים מכנה משותף אותו יש לשים על גבי תוכנית עסקית מפורטת ביותר.

אפיון העסק: אחד הדברים הראשונים שיש לבצע לפני תחילת הקמת העסק או המיזם, הוא ביצוע עבודת חקר על אופי העסק אותו אתם מעוניינים להקים. כלומר כאשר יש הבנה והבחנה מדויקת כי האופי של העסק הוא נישתי / מספק מענה על צרכים ספציפיים לדוגמא, כך ניתן יהיה למקד את בניית התוכנית עסקית בהתאם לאופי של העסק ולא לגלוש אל תחומי עניין ונושאים לא קשורים אותם לא תוכלו לממש כלל.

האסטרטגיה של העסק: עסקים חייבים להיות בעלי אסטרטגיה עבור העסק או המיזם שלהם. האסטרטגיה תכיל בתוכה את הנושאים כמו החזון, המטרות, היעדים והערכים של המיזם או העסק. מצד נוסף האסטרטגיה תכיל בתוכה פירוט וסל פעולות אותם יש לבצע בכדי שהחזון והערכים ימומשו.

עבודות מחקר: לאחר שגיבשנו את אופי העסק או המיזם, ולאחר שגיבשנו את האסטרטגיה על פיה העסק ידבוק וילך. הגיע זמן עבודת המחקרים אותם עלינו לבצע לפני שנמקד את שאר התוכנית. הנתונים של עבודות המחקר עלולים להשתנות בין תחום לתחום מידי רבעון ועד לשנים רבות. במחקר יתבצע:

מחקר ענף / תחום– מחקר בו תבחנו את הענף אליו העסק משתייך באופן מפורט. כגון: כמות צרכנים בתחום, הקיפים כספיים, מכשולים / רגולציות שונות, מגמות בתחום.

מחקר מתחרים– מחקר בו תבחנו היטב את המתחרים הישירים והעקיפים שלכם. הבנה מעמיקה על המתחרים ומה מבדיל אותם משאר המתחרים בשוק. באילו זירות שיווק המתחרים שלנו פעילים.

מחקר צרכנים– מחקר בו נבחן את אופי הצרכנים הפוטנציאלים, כמות צרכנים, הרגלי הצריכה, מה מניע אותם ומה חשוב להם, מה שווי לקוח בתחום.

ניתוחי SWOT– מחקר על העסק שלנו. ראשי תיבות של עוצמות בעסק, חולשות בעסק, הזדמנויות של העסק ואיומים שעלולים להיות על העסק.

תוכנית שיווק ומכירות: על מנת למקד את העסק לקהל ולשוק הנכון, יש צורך בפילוח מפורט אותו יש לפרק ולהגדיר בתוכנית עסקית. ברגע שאנו מגדירים מהו הגדרת השוק של העסק, אפיון סוג לקוח, אפיון המוצר או השירות שלנו ללקוחות פוטנציאלים, אפיון המחיר אותו אנו נדרוש, בידול בין העסק לשאר המתחרים, ואפיון מקיף על ערוצי השיווק של המתחרים. כל זאת יבטיחו לנו שהזמן, הכסף והמשאבים שלו לשיווק ומכירות יהיו מאוד ממוקדים ונכונים. עסקים רבים שאינם עושים תוכנית מפורטת בנושא החשוב הזה, מבזבזים זמן והון עתק על מקורות וערוצי שיווק כלל לא רלוונטיים עבורם.

 

לסיכום,

תוכנית עסקית היא נושא חשוב שאין להקל ראש בו. יש לבנות תוכנית מקיפה ולהשקיע משאבים רק עבור בניית התוכנית, בין אם ע"י גורמים מקצועיים לכך או בין לבד אך יש לקחת בחשבון את השקעת המשאבים, הזמן והכסף. זכרו כי ההשקעה הזו תוביל את העסק אל מקום בטוח המנוהל בצורה מוסדרת ולא אימפולסיבית.  את התוכנית עסקית יש לעדכן מידי זמן מה בכדי שתמשיך להוביל ולהדריך את בעלי העסק להשקיע במקומות הנכונים ובזמן הנכון.

קטגוריה:, פורסם ב12/07/2017

0 תגובות על המאמר

הוסף תגובה  

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.